Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Siem Reap, bezoek aan de ruïnes van Angkor Wat

Houkje van Randen en Henk Meesters, 19-7-2007

Tempelrelief Banteay Srei @  Houkje van Randen & Henk Meesters Gisteren deden we de kleine rondgang door het Angkor gebied en vandaag de grote. En ook nu is het overweldigende geheel in wezen niet te beschrijven en daarom beperk ik me tot een aantal feitjes: voor verdere info over de tempels verwijs ik naar de reisgidsen!

We starten vandaag, met Ngek weer als motor-taxi-chauffeur, bij het complex van Banteay Kdei. Een mooie poort met gezichten aan de vier kanten van de torens, gamelanmuziek en een wat vervallen tempelcomplex met veel donkere unheimische doorgangetjes.
Aan de andere kant van de weg ligt het grote kunstmatige meer Srah Srang, met stenen leeuwen als bewakers en een droog waterbassin.
We verlaten het bos en tussen de rijstvelden ligt Pre Rup, een tempelcomplex van rode stenen met enkele terrassen, trappen, een soort piramide en ….. een meisje, dat vogeltjes van bamboe verkoopt. Ik koop haar hele voorraad: verjaarscadeautjes voor mijn klas!
Langs houten huizen op palen en sawa’s tuffen we 20 km. verder naar een heel bijzondere (en gigantisch drukke) tempel: Banteay Srei, ook wel de vrouwentempel genoemd, omdat de versieringen zo precies zijn, dat ze alleen door vrouwen gemaakt kunnen zijn.
Het geheel, achter een lotusvijver, bestaat uit allemaal torentjes en tempeltjes van rode steen, vol prachtige reliëfs en afbeeldingen van vooral vrouwenfiguren. Een schitterend geheel!

Op de terugweg stopt Ngek bij een museumpje, waar we de gevolgen van landmijnen op foto’s kunnen zien. En nog is er geen internationaal verbod op landmijnen….!

Kaartverkoper bij de Ta Som tempel @  Houkje van Randen & Henk Meesters Bij de volgende tempel, Eastern Mabon, bewonderen we vooral de mooie beelden van de olifanten op de hoekpunten van de verschillende terrassen. Dan rijden we via een binnenweggetje, langs huisjes en rijstvelden naar de tempel Ta Som. Ook hier een boslaantje en een immense boom die bij een poort een hele muur overwoekerd. Grappig is vooral het jochie dat kaarten probeert te verkopen (het lukt) en in veel talen tot 10 kan tellen. “Koop mijn kaarten” , zegt hij, “dan ben je van mij af!”

We lunchen in een stalletje, waar een jongere zuster van Ngek rijst en noodles voor ons kookt en dan lopen we naar Preah Neak Pen. Vroeger was dit een waterbassin en alleen met een bootje kon je bij de tempel in het midden komen. Nu kunnen we, met droge voeten, het tempeltje en vooral het mythische dier (wachter?) erbij bewonderen.

Dan tuffen we naar de laatste tempel van vandaag: Preah Khan. Via een poort met niet gerestaureerde beelden en een bospad komen we bij het grote, donkere geheel, waar we eerst een tijdlang schuilen: het regent weer! Dan lopen we door het complex, dat uit een kruis-gangenstelsel bestaat met soms een kleine stoepa of een boeddhabeeld. Hier en daar zijn de muren versierd, soms met mooie beelden, maar nu vaak ook met jungleplanten.
Via de brede oprijlaan met aan weerszijden versieringen lopen we naar onze motortaxi, die ons om half 5 terugbrengt naar de oude markt van Siem Reap. Bij een barretje drinken we een jug bier (met drie schaaltjes pinda’s) en dan lopen we terug naar het hotel.

Gisteren aten we amok(Cambodjaanse soep met kokos), vanavond nemen we rijst met vlees-groente-cashewnoten in een leuke Cambodjaanse tent, waar we met dollars kunnen betalen. En dat doen, heel verrassend, veel Cambodjanen ook!

Bezoek aan Angkor Wat Van Siem Reap naar Phnom Penh

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |