Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Van Phnom Penh naar Kratie, excursie naar de Irrawaddy dolfijnen

Houkje van Randen en Henk Meesters, 22-07-2007

Een heerlijk dagje, weer heel iets anders. De countryside! Na het ontbijt in de Chinese ontbijtzaal met rode ballonnetjes vertrekken we om half acht.

Rit van Phnom Penh naar Kratie @  Houkje van Randen & Henk Meesters In hoog tempo (en constant toeterend) rijden we door de drukke straten van Phnom Penh en die rijstijl houdt de chauffeur ook aan als we over de Japanse brug zijn en naar het noorden rijden. Een tweebaansweg, druk met auto's, vrachtauto's, pick-ups, busjes (volgeladen met mensen, ook bovenop), motors, fietsers en soms karren. Zo rijden we langs huisjes, kraampjes, later ook wat woest land met koeien en pas daarna sawa’s en ook palmbomen.
Om negen uur stoppen we bij een druk wegrestaurant, waar we cola kopen en waar ook veel fruit worden verkocht en o.a. gebakken spin. Dan gaan we in hoog tempo verder, nu over een rustiger asfaltweg langs o.a. sawa’s, matten met rode pepers en een enkele rubberplantage.
Om elf uur zijn we in het stoffige stadje Kampong Cham en hier stoppen we bij Wat Nokor. Een oude geheel, met poorten die haast in elkaar lijken te zakken, maar met een verrassend nieuwe tempel met mooie schilderingen. Buiten de tempel horen we muziek en hier is een klasje een dans aan het leren. Apsala-dansen? In ieder geval heel leuk om te zien!

Dan verlaten we de asfaltweg en maken we een short-cut over een brede, modderige dirtroad met één begaanbaar spoor. Maar zonder problemen passeren we ook hier zo nu en dan vrachtauto’s, brommertjes en koeien. We rijden langs een paar dorpjes, wat huizen op palen en dan zien we links de Mekong-rivier weer. Na nog eens 30 km. over deze hobbelige weg met kuilen komen we in Kratie weer op een asfaltweg en hier zet de chauffeur ons om kwart over 1 (na 342 km.) af bij het grote, koloniale hotel Santepheap.
We droppen onze spullen op kamer 205 boven (met zicht op de Mekong) en gaan dan eten in een klein restaurantje om de hoek: zure soep voor Henk en “vegetable soup with beef” (en vooral “lemongrass”) voor mij. Niet iets voor onze top tien, maar wel iets om uit te proberen!

Serveerster in Kratie @  Houkje van Randen & Henk Meesters Om 3 uur stappen we achter op de motors van onze gids hier en haar neef en zo rijden we een tijdlang langs veel houten huisjes op palen en rijstvelden tot we bij een steiger komen. Even wachten we op evt. andere passagiers (komen niet) en dan gaan we de Mekong op om de zeldzame Irrawaddy dolfijnen te zien. Het wordt een leuk dobbertochtje over de brede rivier, hier en daar tussen de toppen van struiken door. We zien inderdaad een paar keer een grijze rugvin van een dolfijn, maar het is wel op redelijke afstand…!

Met de motor rijden we terug, regelmatig kippen en honden ontwijkend. Dan lopen we nog een rondje door het vervallen, rommelige dorpje en bij de Mekong drinken we bij een kraampje een Angkor-biertje. Hier praten we even met een jongen, die het sap van een kokosnoot drinkt en vertelt dat hij voor teacher studeert. Veel jongeren willen dat doen, ze hopen dan aan de slag te kunnen, want de werkloosheid is hier hoog. Helaas zijn er 600 studenten en mogen maar 60 slagen!
Dan gaat zijn mobiele telefoon (ook hier in Cambodja heeft haast iedereen zo’n ding!) en vertrekt hij naar zijn vrienden. Jammer, we hadden nog wel meer willen vragen.

We eten deze avond, onze laatste avond in Cambodja, bij een van de vele kraampjes aan de Mekong. Het eten (noodles) smaakt goed en voor het eerst staan de prijzen in Cambodjaanse riel aangegeven: slechts 14.000 riel (3 ½ $) voor twee maaltijden met twee biertjes!

Vrije dag in Phnom Penh Van Kratie naar Khong Island in Laos

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |