Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Over het Tonle Sap meer van Siem Reap naar Phnom Penh

Houkje van Randen en Henk Meesters, 20-07-2007

Met een grote zak take-away breakfast in de hand verlaten we om 6 uur per taxi het gezellige, overzichtelijke Siem Reap. We volgen de rivier en al snel verandert de weg in een hobbelig zandpad met gaten. Naast ons wat rieten hutjes aan deze verhoogde dijk door onbebouwde velden. Niet direct een weg, zoals we verwacht hadden, maar we komen bij een haventje uit.
Hier worden we naar onze boot gedirigeerd en dan hebben we even tijd om rond te lopen.Veel kraampjes, veel bootjes en schoolmeisjes, die andere schoolkinderen in een bootje overzetten.

Tonle Sap meer @  Houkje van Randen & Henk Meesters Om half acht vertrekt onze boot, met meerdere toeristen, maar niet vol. We varen langs verschillende woonbootjes en komen dan op het Tonle Sap meer. Een groot en ruim meer, maar toch zien we na verloop van tijd wat houten huisjes.
Er liggen veel eilandjes in het meer en zo varen we regelmatig over smallere riviertjes langs groene beboste oevers met af en toe een houten huisje, een tempel of een dorpje. Zo nu en dan passeren we mensen aan de wal of in een bootje. En dat maakt de reis heel afwisselend.
Na verloop van tijd wordt het drukker aan de wal, meer mensen en vooral meer bebouwing. Dan varen we onder een hoge brug door en na een mooie boottocht van zo'n 6 uur komen we aan in Phnom Penh. De tuk-tuk mannetjes komen al in de boot, maar wij hebben onze chauffeur al op de kade gezien met een bord met onze namen, toch wel ideaal!

En zo rijden we door het volle Phnom Penh. Smalle straatjes, druk verkeer en veel eenmanszaakjes op de stoep. Het hotel (een eindje van de boulevard) heeft een luxueuze ingang, een glazen lift aan de voorkant, maar dat is wel het voornaamste van de renovatie geweest. De kamers zijn eenvoudig, maar wel met douche-w.c. en t.v.
We droppen onze spullen en gaan de stad in. Via een drukke hoofdstraat komen we al snel in rustiger zijstraatjes met vele kleine zaakjes. Het is warm (35ºC) en we gaan eerst maar even wat eten bij “Friends”, waar voormalige straatkinderen het hotelvak leren: de ene is nog student, de ander al teacher. En ...het eten smaakt goed.

Phnom Penh - Koninklijk Paleis @  Houkje van Randen & Henk Meesters Nadat de slippers van Henk door een schoenmaker op straat zijn geplakt, lopen we naar het koninklijk paleis. En voor 25.000 riel (6 dollar) mogen we (een deel van) de rijkdommen aanschouwen. Een groot complex met schitterende gebouwen, prachtige versierde daken met gouden punten, witte stoepa’s, veel bloemen en prima onderhouden.
Heel bijzonder is de troonhal, waarin Norodom Sihamoni (zoon van Sihanouk) in 2005 is gekroond. Ook indrukwekkend is de Zilveren Pagode met de zilveren tegels op de vloer. Hier staan allerlei boeddhabeeldjes uitgestald in vitrinekasten, drie lagen hoog. Kleinere en grotere beelden en er is zelfs een boeddhabeeldje dat met veel (dure) juwelen is versierd!

Vanuit de rust van het paleis weer in de drukte! Verkoop van gebakken kakkerlakken, spinnen en o.a. lotusbloemen bij de gezellige boulevard. We slenteren even rond en duiken dan een tentje in voor een biertje. Een prima plekje om te relaxen met zicht op de straat en de boulevard. We kopen een pakje ansichtkaarten van een leuk jong meisje, dat een prima verkoopstertje is en besluiten ook om hier te gaan eten (noodlesoup).
Met een tuk-tuk crossen we later door de donkere, drukke straatjes weer terug naar het hotel. En vooral bij de grote kruisingen is het een kwestie van doorzetten en goed manoeuvreren!

Bezoek aan Angkor Wat Phnom Penh, vrije dag

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |