Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Vietnam

Rit van Bangkok naar Koh Kong in Cambodja

Frans en Helma Horjus, 19-11-2006

Om kwart over zes ging de wekker. Helma ging, hoewel ze niet al te best geslapen had, er meteen uit om zich klaar te maken. Om half acht waren we op de kamer terug van het ontbijt. Het buffet was overdadiger als op andere dagen. Dat kwam door het vroege uur. Om kwart voor acht waren we met onze bagage beneden om uit te checken. De chauffeur stond ons al op te wachten en vroeg of we het erg vonden als zijn vrouw mee zou gaan. Natuurlijk hadden wij daar niets op tegen.

Op reis tussen Trat en Hat Lek @ Frans & Helma HorjusWe hadden een rit van 365 km voor de boeg. De rit door Bangkok duurde net als de vorige keer, drie kwartier. Eenmaal buiten de stad werd hard doorgereden. We reden over weg 7 naar Chon Buri waar even werd gestopt en daarna over weg 344 en weg 3 via Chantaburi naar Trat, waar weer werd gestopt. Na een kwartier ging het weer verder langs weg 318. Er restten nog vijf en tachtig kilometers naar de Cambodjaanse grens in Hat Lek. Daar namen we bij de grensovergang afscheid met tip van de chauffeur en zijn vrouw.

Het was geen probleem om Thailand uit te komen, maar na de formaliteiten werden we besprongen door allerlei taxichauffeurs en andere hulpvaardige handen. Het was een onoverzichtelijke toestand, maar we konden ons redelijk staande houden in al dat geweld. Onze chauffeur vonden we met niet al te veel moeite. Dus de grens over en aan de Cambodjaanse kant ‘visa upon arrival’ proberen te scoren. De papieren die ingevuld moesten worden, werden door fooitjesjagers voor ons ingevuld, maar toen we zelf onze handtekeningen moesten zetten, werden de hulpjes de tent uitgetrapt. Dus…betalen en wel ThB 2400. Ik zei dat we dit niet meer bezaten en dat er officieel met US dollars moest worden betaald. Hadden de corruptelingen niets mee te maken. Baths wilden ze zien. Ik deed nog een zwakke poging, maar ze zagen me niet eens meer staan. De papieren werden terzijde geschoven…Wie volgt… Dus moest Helma naar de Thaise kant terug om te pinnen. Daar moest ze haar pas inleveren en mocht ze naar de pinautomaat even verderop. Toen de heren grensbewakers hun geld binnen hadden, werden de papieren vlot overhandigd en konden we het volgende papier scoren. Het uitreisvisum.

Brug over de Stung Me  Tuk monding @ Frans & Helma HorjusEnfin aan alles komt een eind dus ook aan deze ellende en zo reden we Cambodja binnen. Na een rit van ongeveer twintig minuten, reden we over de kilometer lange brug Koh Kong binnen.
Hotel Phum Min Koh Kong ligt vlak bij de brug aan de rivier. Daar hebben we ingecheckt. De kamer redelijk maar het bed….keihard. Al met al toch wel een primitief gebeuren.

Het hotel heeft geen restaurant. Daarvoor moesten we naar de buren, op hetzelfde terrein en achter hetzelfde hek. We zijn erheen gegaan en zowaar, het was een redelijk restaurant. Toen we net binnen waren, barstte er een tropisch onweer los. Het water viel bij bakken uit de lucht. We hebben ons eten en drinken besteld. Het meisje dat ons hielp was een vlot ding. Toen we daar zaten, kwam er een verlopen type binnenwaggelen, kletsnat, die verderop neerplofte en een drankje bestelde. Het duurde niet lang of hij kwam naar ons toe en vroeg of hij bij ons mocht komen zitten om wat te praten. Hij bleek een Amerikaan te zijn, die zich Bob noemt. Oud marinevliegenier en later werkzaam in de offshore bussines. Hij had geen contact meer met zijn familie en had zes en twintig jaar in Pattaya gewoond. Nu was hij hier neergestreken en dat beviel hem wel. Ineens stond Bob op (we hadden ook zijn drankje betaald) op. Hij zei dat hij ging slapen en scharrelde (bad leg) naar Hotel Phum Min terug. De man is in een buitengewoon slechte conditie.

Zonsondergang te Koh Kong @ Frans & Helma HorjusWe zijn na het eten (het was inmiddels weer droog geworden) naar onze kamer gegaan om een beetje uit te rusten.. Tegen zonsondergang zijn we gaan wandelen, om Koh Kong wat beter te leren kennen. Dat viel nog wel een beetje tegen. Er is niets te beleven. Nou niets…wel een zonsondergang met een prachtig gekleurde lucht. We hebben wat langs de rivier gekuierd en zijn toen in een plaatselijke kroeg koffie gaan drinken. Had nog heel wat voeten in aarde. De inhaber stuurde zijn kleine zoontje op ons af, want die sprak z’n talen!! Enfin we kregen uiteindelijk wat we wilden en alras kwam een moedige Koh Konger bij ons zitten, die anderhalf woordje Frans sprak. Daar hebben we, terwijl de kippen om onze voeten scharrelden, wat mee kunnen praten.

Vissersboot op de Stung Me Tuk rivier @ Frans & Helma HorjusNa een onverwarmde douche zijn we weer naar het restaurant naast het hotel gegaan en spoedig voegde Bob, tot Helma’s niet geringe schrik, zich weer bij ons. Enfin, we hebben het overleefd! Hij bestelde een garnalenschotel en prikte daar lusteloos wat in om. Toen schoof hij het naar ons toe en zei: ‘Eten jullie het maar op!’ Dat was helemaal niet de bedoeling, dus we bedankten. Een beetje teleurgesteld trok hij zijn eigen beurs, betaalde en waggelde zonder te groeten weg. Hij had kennelijk gehoopt, dat wij zijn eten zouden betalen.

Het lijkt wel of om acht uur ’s avonds het leven ophoudt in dit restaurant, maar dat was maar schijn. Aan de waterkant staan een paar leuke paviljoentjes, waar de bediening gewoon doorging. Wij zijn aan een tafel aan de waterkant neergestreken en hebben daar nog lekker een poos, met thee en bier, van de warme avond genoten. De hoteleigenaar kwam een poosje met ons kletsen. Dat was nog wel gezellig. Een en ander kostte wel een paar muggenbeten.
Om half tien zijn we naar de kamer gegaan en hebben, na een ijverige zoektocht naar de stankbron in de badkamer (waarschijnlijk een verkeerd sifon), nog een poosje liggen lezen op het keiharde bed.

Bezoek aan de Khlongs van Bangkok Van Koh Kong naar Sihanoukville

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |