Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Vietnam

Van Koh Kong naar de badplaats Sihanoukville

Frans en Helma Horjus, 20-11-2006

Na een nacht van groot tortuur en ten gevolge daarvan ondragelijk lijden, ben ik er om even na zessen uitgegaan. Ik heb me gebaad en gekleed en ben toen naar buiten gegaan om in het zonnetje een paar foto’s te schieten. Het was een fantastisch heldere ochtend aan de rivier. Bij de snelferry naar Sihanoukville was het een drukte van belang. Om acht uur moet deze vertrekken. Helma was even voor half acht klaar en toen zijn we gaan ontbijten. Het kon niet anders, maar we kwamen Bob weer tegen. Die bromde humeurig dat hij bij de overburen ging eten, die belazerden de kluit niet. Hij waggelde naar het hek, maar keerde weer op z’n schreden terug. Het was te ver, hij ging naar het restaurant! Wij nuttigden ons ontbijt ongestoord in een van de prieeltjes boven het water. Naast ons zat een chinees gezin luidruchtig te schransen en soep te slobberen. Het was lastig om aan de rekening te komen, het duurde en het duurde. Uiteindelijk zijn we maar opgestapt en toen kwam het meisje er net mee aan, dus kwam dat ook in orde.

Dirtroad tussen Koh Kong en Sihanoukville @ Frans & Helma HorjusWe hebben de bagage van de kamer gehaald en in de hal bij de uitgang neergezet. Precies om half acht reed de taxi voor en kon een interessante rit naar Sihanoukville beginnen.
Een paar kilometer voorbij het vliegveld werd de weg een modderpoel. Roodbruine drab. Dat kwam natuurlijk door de regen van gistermiddag. Gelukkig werd de weg even later weer goed berijdbaar. We kwamen verschillende punten tegen, waar men bezig was een nieuw tracé uit de rotsen te hakken. Verder was het weer prachtig en het landschap eveneens. Tijdens de rit, die over het algemeen beter dan gedacht was, kwamen we vier veerponten tegen. Een belevenis op zich!

Veer over de Stung Kep @ Frans & Helma HorjusDe eerste ging over de Stung Kep. De auto’s gingen er achterste voren op. Bij zo’n veer zie je, dat er toch meer verkeer is dan je denkt. De pont was bomvol. Tijdens de overtocht (Helma was in de auto blijven zitten), maakte ik een praatje met een christen- echtpaar (adventisten, zo zeiden ze) uit Kampot. De vrouw was heel vlot en sprak goed Engels, haar man redelijk. Een eindje verderop zagen we dat er over de rivier een moderne brug wordt gebouwd.
Zo’n veer bestaat uit een bak met aan iedere zijkant een motor van een fikse auto. Die wordt gestart met draagbare accu’s.

De Stung Kep met op de achtergrond het Cardamomgebergte @ Frans & Helma HorjusAls de plusdraad wordt met behulp van een houten wig aangesloten aan de accu-pool geklemd, de minpool wordt met een andere draad onder de rubberzool van de teenslipper vastgehouden. De draadeinden worden daarna tegen de startmotorgedrukt…. en daar gaat ie dan!

Na de Stung Kep was de weg heel goed op enkele punten na, waar ze er aan bezig waren. De helft van het traject naar het tweede veer was geasfalteerd, de andere helft: hard zand. Er kon flink op gerost worden.

Het tweede veer lag in de Stung Trapeang Rung, bij het gelijknamige dorp. De weg bleef, ook na dit veer goed.

Veer over de Prek Piphot @ Frans & Helma HorjusMet het derde veer staken we de Prek Piphót over. We waren toen niet zo ver meer van Sré Ambel, waar we de laatste pont moesten nemen. Een paar kilometer voor de rivier, de Prek Kompong Som, werd het voorruit van onze auto getroffen door een enorme kei, die een tegenliggende vrachtwagen wegschoot. Een enorme barst was het gevolg. Op de laatste pont kwamen de mensen er in drommen naar kijken. Evenals in de buurt van de veren, die we achter de rug hadden, werd hier in Sré Ambel ook een heel moderne brug gebouwd.

Tot de kruising met RN 4 restten er nog iets meer dan tien kilometer redelijke weg, en eenmaal daar aangekomen hadden we een zeer vlotte reis naar Sihanoukville. We arriveerden om half twee bij Orchidee Guesthouse.

Orchidee Guesthouse in Sihanoukville @ Frans & Helma HorjusEr was een aardige kamer aan het zwambad voor ons gereserveerd. We zijn meteen naar het restaurant gegaan om te lunchen. Het bleek dat in Orchidee Guesthouse heel wat Nederlanders logeerden. Kunsjt, de inhaber is een Nederlander. Het is een heer, die alle gesprekken die rond hem worden gevoerd, volgt. Als er iets besproken wordt wat interessant voor hem is, valt hij er midden in en bemoeit zich ermee. Ongevraagd advies waar wij niet op zaten te wachten. Niet aangenaam, maar hij zal het wel goed bedoelen.

Na de lunch zijn we teruggegaan naar de kamer. Bij het passeren van de desk vroeg de medewerkster hoe het zat met die halve dag naar Ream National Park. Dat was volgens haar niet mogelijk, nooit vertoond zelfs. De excursie betreft een hele dag. We konden overmorgen dus wel meegaan, maar dan moesten we op het strand op de boot terug wachten. We hebben dit alles goed overdacht en later ben ik teruggegaan en heb gezegd: “We zien er vanaf.”
Na een poos te hebben gerust, zijn we naar het strand, dat vlakbij ligt, gewandeld. We hebben er koffie en thee gedronken en van een fraaie zonsondergang genoten. Terug in het guesthouse zijn we gaan baden en om zeven uur zijn we gaan eten. De keuken hier is een heel goede!

Na het eten nog even een ommetje gemaakt en om half negen naar de kamer, waar we nog een poosje hebben gelezen. Vroeg gaan slapen. Om twee uur ’s nachts eruit voor een leak. Mijn maag was door het copieuze eten een beetje branderig.

Reis van Bangkok naar Koh Kong Sihanoukville, vrij verblijf

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |