Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Vietnam

Van Sihanoukville naar Kampot

Frans en Helma Horjus, 23-11-2006

We stonden om half zeven op. Ons klaargemaakt en de laatste dingen in koffers en tassen gestopt. Daarna ontbeten en op de taxi, die ons naar Kampot zal brengen, gewacht. De wagen bleek er al een poosje te zijn, zodat we om tien voor half negen instapten. De rit duurde een kleine twee uur. De chauffeur haastte zich niet en we konden genieten van het landschap. Eerst palmplantages en daarna rijstvelden met op de achtergrond de Baai van Veal Renh aan de ene en het Bokor Massief aan de andere kant. Er werden een paar nieuwe bruggen aangelegd, maar dat was het enige verschil met de vorige keer toen we hier langs kwamen.

Kampot @ Frans & Helma HorjusToen we Kampot binnenreden, werden we voor de brug opgevangen door de vertegenwoordiger van Travelmarker Reizen ter plaatse, meneer Jack Sok. Die ons door de chauffeur rechtstreeks naar Hotel Sopheang Mungkul liet brengen. Hij zei, dat hij nog even wat te doen had, maar dat hij ons over een half uur in het hotel wilde treffen, om over uitstapjes in de omgeving te praten. Inderdaad verscheen hij op de afgesproken tijd. Hij had bedacht, dat een boottochtje op de Stung Tuk Chhou vanmiddag heel geschikt zou zijn. Wij zeiden dat we een uitstapje wilden naar de zoutwinningvelden ten zuiden van de stad en naar Kep, maar dat we het ook nog even wilden hebben over de tocht naar Ream, die we hadden laten varen vanwege het feit, dat deze tocht een hele, en niet een halve dag duurde. Het zou billijk zijn, dat tochtje met het uitstapje naar Kep en de zoutwinning te verrekenen. Hij beloofde dit per fax op te nemen met Mrs Linda, de vertegenwoordigster van Travelmarker Reizen in Phnom Penh. Later kwam hij terug om ons te vertellen, dat de boottocht deze middag gratis zou zijn. Dat hebben we dus maar aangenomen. Toen we met de bagage klaar waren, zijn we de Phnom Penh Straat een eindje ingelopen, richting markt. We hebben in een restaurantje een koffie besteld. De communicatie was wel erg beroerd en daarom zijn we teruggegaan richting grote rotonde. Daar hadden we namelijk een groot restaurant gezien, waar we de lunch wilden bestellen. Er kwamen ook nog twee Amerikaanse backpackers binnen, waarmee ik nog een paar woordjes heb gewisseld. Toen het eten achter de knopen was, zijn we naar het hotel terug gegaan. Daar bezwoer men ons, dat we er geen kamer hadden. Het werd een hele discussie en het eind was, dat ik me deerlijk vergist had. We stonden in de lobby van Hotel Sen Monorom, dat een blok verder ligt dan ons hotel.

Boottocht over de Stung Tuk Chhou bij Kampot @ Frans & Helma HorjusOm twee uur kwam Mr Jack op zijn brommer ons met een tweede motodup ophalen om ons naar de boot te brengen. Om tien voor half drie vertokken we. Het is inderdaad een prachtige rivier. De boot moest een aantal mensen, die naar Bokor Hill waren geweest, ophalen. Wij hadden op de heenweg het rijk alleen. Tegen vieren kwamen we aan bij een dorpje, dat aan de voet van de Elephant Range ligt. Daar moesten we een poosje wachten, tot de mensen arriveerden. Ondertussen ging de schipper met zijn kleine hulpje, een jongetje van misschien zes jaar, de motor onderhouden. Je staat er versteld van, hoe deze mensen van plastic flessen hulpmaterialen knippen.

Om even over vieren kwamen de lieden, die naar Bokor waren geweest, in het dorp aan. Er was onder hen een vette, lompe Belg, die letterlijk de boot in kwam vallen, plat op z’n bek. Om zes uur waren we terug in Kampot. We zijn naar het hotel teruggewandeld in het donker. Na ons te hebben opgefrist zijn we naar het restaurant gegaan, waar we vanmiddag hebben geluncht (Restaurant Heng Leap, 200 m lopen). Het eten bleek er heel goed te zijn. Terug op onze kamer hebben we nog wat gelezen en zijn op tijd gaan slapen.

Sihanoukville, vrij verblijf Kampot, excusrie naar Kep

Koh Kong
  Phnom Penh
  Sihanoukville

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |