Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis over Java en Bali - Indonesië

Wandeling van de Candi Suku naar de waterval, rit naar Malang

door Rosa Storm, 22 juli 2010

Vandaag wéér vroeg opgestaan. Om 6.00 uur. Om 7.10 uur vertrok ons busje, ietsje later dan gepland, maar nog heel netjes. We reden vijf minuten. Toen kwamen we aan bij wéér een tempel. Candi Suku. Deze tempel had als bijzonderheid, dat het niet zomaar een tempel was, maar een erotische tempel. Er werd veel gespeeld met het idee van vruchtbaarheid. Ook de baarmoeder kwam op veel plekken terug. Achter bijna alles was wel een “erotische betekenis” te vinden. Onze gids werd er een beetje lacherig van, net als wij.

Daarna ging ik naar de WC. Wederom zou ik dit niet vermelden als er niet iets bijzonders was met deze WC. Dit keer was het niet een van de gaafste WC’s die ik ooit heb gezien, maar de allerranzigste WC ooit. Een gat in de grond. Groene aanslag op de muren. Geen knop om door te trekken. Bah. Maarja, nood breekt wet. Ik had medelijden met mezelf.

Vlinder @ Rosa Stormreis door Java en BaliVanaf de Candi Suku weer een wandeling. Dit keer duurt die zo’n drie uur, met als doel: een waterval. We lopen nu niet over zandpaadjes en tussen de velden door, maar over een verharde weg. Omdat we door de bergen lopen, is er wel veel hoogte verschil. Ik denk dat we maximaal een kilometer helemaal vlak hebben gelopen alles bij elkaar.

Ach ja, zo’n wandeling gaat toch sneller dan je denkt. Zeker met zo’n goede gids. Nu kunnen we ook kruidnagel, kaneel, knoflook, durian en natuurlijk thee herkennen. We worden nog experts!

Als we aankomen bij de waterval, blijkt dat we eerst nog een trap van duizend treden op moeten voordat we daadwerkelijk de waterval kunnen zien. Ik ben de enige die daar niet echt veel zin in heeft, dus we gaan. (ik ook ja). Onderweg komen we een groep Indonesische jongens tegen die met mij op de foto willen. Het is gek hoor, het lijkt alsof zij even graag foto’s van ons willen om te bewijzen dat ze ons echt gezien hebben, als wij van hen foto’s willen. Mama maakt ook een foto met mijn camera. Die komt later.

Bij de waterval is een hele groep traditionele moslimmeisjes. Zij zijn op schoolreisje. Het geeft een grappig gezicht. Ze dragen bijna allemaal een boerka, maar in verschillende kleuren. We voelen ons een beetje blank en alsof we te weinig aanhebben. Behalve de meisjes, zijn er nog een paar andere toeristen.
Om de zoveel tijd horen we gegil. Dit wordt veroorzaakt door hongerige en brutale apen! Ze proberen het voedsel gewoon uit je hand te stelen. Je kunt erg dichtbij komen. Ik heb veel foto’s gemaakt.

Na de waterval verlaat Ajib (de gids) ons. We hebben best een beetje een band met hem gekregen, dus we vinden het allemaal erg jammer. We geven allemaal ons visitekaartje.
Nu begint er een lange autoreis. Poe, poe, gelukkig slaap ik een groot deel van de tijd.
We komen om 19.00 uur bij Graha Cakra, ons hotel in Malang aan. Het is een erg mooi hotel. Doet een beetje denken aan het hotel in Jakarta.

Nu is het hier 23.48. Morgen mag ik uitslapen, tot 8.00 uur. Gek genoeg klinkt het echt luxe nu voor mij. Twee uur langer dan normaal! Toch moet ik nu maar eens gaan slapen. Ik hoopte erop eindelijk een lange nacht te kunnen maken. Dit zal wel niet lukken…
Au revoir, tot snel, slaap lekker.

van Yogjakarta naar de Candi Sukuh Malang, excursie naar Wonosari

Flores
  Sulawesi
  Kalimantan

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |