Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis over Java en Bali - Indonesië

Excursie naar de Tangkuban Perahu en Bandung

door Rosa Storm, 17 juli 2010

's Ochtends een … verrassing. Ik weet niet of ik het fijn moet vinden of niet, maar vandaag gaat er een andere gids mee. Jetty heeft “last van haar keel”. Mama heeft gisteravond gebeld naar onze reisorganisatie omdat Jetty het hele programma naar haar smaak aanpast. Jetty is gebeld, en blijkbaar heeft ze besloten vandaag niet verder te gaan. Lea is onze nieuwe gids. Ze spreekt geen Nederlands maar Engels. Eigenlijk vinden wij dit wel fijn. Als we nu ergens de pest over in hebben kunnen we het gewoon zeggen in het Nederlands.

Vandaag staan er twee dingen op het programma. 1) het beklimmen van de Tanguban Perahu, een vulkaan. We hebben de kraters gezien, de gestolde lava, en de warmwaterbronnen. Het was zo ontzettend mooi! Het leuke is dat mijn opa en oma samen in Bandung hebben gewoond. Oma heeft over haar tijd in Bandung tijdens de tweede wereld oorlog een boek geschreven. Hierin zijn ook enkele regels over de Tangkuban Perahu te vinden. Over hoe ze samen met opa in een klein autootje dat ze geleend hadden de vulkaan opsjeesden, en hoe blij en gelukkig ze waren. Erg leuk om dan ook zelf over dat weggetje te lopen en te rijden.

Wandelen rond de Tangkuban Perahu @ Rosa Stormreis door Java en BaliTangkuban Perahu betekent omgekeerde roeiboot. Er hoort ook een legende bij. Opa zei dat we die legende zeker moesten ontdekken, beluisteren en onthouden. We hebben hem wel gehoord, maar door de vele indrukken die we daarna hebben opgedaan zijn we hem tijdelijk vergeten. We hebben een papier bij waar het opstaat, ik zal het opzoeken. Misschien kun je het trouwens ook gewoon googlen. Wie weet.

2) Het bezoeken van Bandung, en daarbij de huizen waar opa en oma hebben gewoond. Aan de hand van het boek dat oma geschreven heeft, hebben we de straten en de daarbij horende huisnummers van hun huizen opgezocht. Vele huizen in dezelfde wijk, namelijk de wijk waar oma in een kamp zat tijdens WO II. Indrukwekkend, zeker als je de verhalen erbij leest.

Op zoek naar hun huis op de Braga weg, komen we een snoezig winkeltje tegen waar ze allerlei Indonesische spulletjes verkopen. Pap & ik kopen één sarong (een grote doek die je om je heen kunt wikkelen. Je hoort hem om je heupen te dragen, maar mama & ik dragen hem als jurkje voor en na het zwemmen), mama koopt er twee. Edo wil er geen. Dit snap ik wel, het is eigenlijk een soort jurk / rok.

Die avond eten we weer op één van de twee terrassen van het restaurant. Ik eet Nasi Goreng. (Dit kan het eten zijn waarvan ik vandaag ziek ben…!) ’s Avonds moeten we snel inpakken en opruimen, de volgende dag krijgen we een wake-up-call om half zes, om zes uur moeten we ontbijten, en om 8 uur moeten we in de trein naar Yogjakarta zitten. Druk! Snel slapen dus, en hopen dat we het allemaal een beetje redden.

van Bogor naar Lembang bij Bandung treinreis van Bandung naar Yogjakarta

Flores
  Sulawesi
  Kalimantan

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |