Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Bezoek aan Laos

Karin & Michael Vink, oktober 2008

De grens over naar Laos, waar we lekker een paar dagen uitgerust hebben op het schitterende eiland van Khong. De boot over de Mekong ernaartoe was perfect geregeld en de bus voor het laatste stuk stond ook al te wachten op ons. De chauffeurs hielpen ons elke keer met onze vele spullen die wij bij ons droegen.

De accommodatie op het Boloven Plateau was echt geweldig. We keken uit op de Tad Fane watervallen die met grof geweld naar beneden bulkten. De volgende dag een excursie gedaan naar Dan Sin Say, een plek met naaldbomen, rotsformaties en wilde orchideeën.

Met een vliegtuig zijn we via Pakse naar Vietiane gevlogen, waar we vele tempels hebben bezocht. De boten race was geweldig om mee te maken, maar daar moet je dus geluk voor hebben om er te zijn als het er is.

In Vang Vieng sliepen we aan de Nam Song rivier in een heel mooi resort. Helaas waren er ook veel Chinezen of Japanners (we kunnen ze niet uit elkaar houden) die wel heel luidruchtig waren. Vooral als je een drukke dag hebt gehad en zij 's ochtends vroeg alweer foto's staan te maken. Dat is niet zo erg, maar wel als dat voor ons huisje gebeurd met 20 man!!! Vang Vieng hebben wij bekeken met een fiets. Lekker door de omgeving fietsen en stoppen waar je maar wilt. Grooten met blue lagoons zijn er ook en is heerlijk als afkoeling.

Met het openbaar vervoer zijn wij vertrokken naar Luang Prabang. Helaas hebben wij het daar niet getroffen, want er is een poging tot overval op ons gedaan. Gelukkig niks met ons gebeurd, maar wel de camera total loss op de straat. 2 jongens op een brommer probeerde namelijk de camera van het statief te halen, maar dat ging niet. Ik liet niet los en zij ook niet, met als gevolg dat hij op de grond in stukken viel! Met een kleine back-up camera hebben we nog wel wat kunnen filmen, maar ja dat is toch minder qua kwaliteit.

Gelukkig zat onze reis er bijna op, want we moesten alleen nog en paar trekkings gaan doen. Hierbij was het achteraf gezien niet erg om een kleine camera te gebruiken, want de trekkings waren best zwaar. Niet wat tempo betreft, maar de hitte en de regen waren niet echt onze vrienden. De route omhoog was best wel glad vanwege de glibberige modder padden. Maar bij aankomst in het Khamu dorp in Ban Nalan waren we alles alweer gauw vergeten. Het onthaal door de kinderen was iets om nooit meer te vergeten. Wij hadden pennen meegenomen en die waren meer dan welkom. Ook het dansje en liedje dat mijn partner aan de kinderen heeft geleerd ging als een lopend vuurtje door het dorp. Zelfs de volgende ochtend toen we weg gingen stonden ze te zingen en te dansen op het school pleintje. De accommodatie hier was sober, maar genoeg voor een paar dagen. Deze mensen hebben zelf amper een huis en dan wil je het zelf ook niet veel beter hebben op dat moment. Douchen kon je in de rivier en tanden poetsen deed je daar ook. Helaas deden de koeien daar ook andere dingen in! Maar ja dat zagen wij pas later op de dag. Met onze zeer vriendelijke gids trokken we via een Lenten dorp terug naar het guesthouse in Luang Namtha, waar het personeel en de eigenaar zeer vriendelijk en behulpzaam zijn.

De volgende ochtend vertrokken we naar Vieng Phoukha met een een privé truck. Ook hier gingen we een voettocht maken, dit keer naar een Khmu dorp. We hebben een picknick gehad in de rijstvelden en een oude tempel bezocht. Verder is er hier niet veel te zien. Veel bergen, natuur en een watervalletje, maar ja we waren hier maar 1 dag en zo komen wij ook een beetje aan rusten toe.

De laatste dagen verbleven we weer in Bangkok, waar we nog wat extra opnames wilde gaan maken. Helaas is het er door de regen niet echt van gekomen.

Onze reis was super goed geregeld en in elkaar gezet. De locale gidsen zijn zeer vriendelijk. Laos en Cambodja zijn landen waar je nog snel naar toe moet gaan, want ook hier zal op korte termijn het massa toerisme zijn intrede gaan doen.
Boeken bij TMreizen is ons heel goed bevallen en de volgende trip hebben we alweer gepland. In Maart 2009 reizen we met TMreizen af naar Sri Lanka. Hier zullen wij weer camera werkzaamheden gaan verrichtten voor TravelShots.nl, ons bedrijf.

Bezoek aan Cambodja

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |