Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Van Khong Island naar Tadfane op het Boloven Plateau

Houkje van Randen en Henk Meesters, 25-07-2007

Na een heerlijk ontbijtje aan de Mekong stappen we in de bus, die ons naar Pakse zal brengen. De bus is al aardig vol, maar ik mag voorin zitten naast een jong vrouwtje met kind en voor Henk wordt een krukje in het gangpad gezet: achter een brommer!
De chauffeur toetert bij bushaltes en bij overstekende koeien, honden en motors en na 10 minuten rijden zijn we bij de ferry. Na even wachten varen we zo naar de overkant. Nog even hebben we gelegenheid om iets te kopen van een van de vele verkoopstertjes hier en dan tuffen we weer verder door het groene landschap met veel sawa’s, af en toe wat struikjes en houten huizen op palen.

Busreis van Khong Island naar Pakse @  Houkje van Randen & Henk Meesters De chauffeur rijdt rustig, kletst wat met de kaartverkoper en stopt regelmatig als er iemand aan de kant staat of aan komt hollen. Het hulpje haalt dan heel behulpzaam vaak de tas al op. Het gaat allemaal heel gemoedelijk. Leuk!
Zo wordt even later ook een tweede brommer ingeladen (het gangpad raakt vol) en staan we om half 12 stil bij verkopers van lotusbloemen met zaaddozen. De zaadjes worden smakelijk opgepeuzeld door de buren, die ook genieten van hun pakketjes met sticky rice.
Regelmatig klinkt een muziekje in de bus: het blijkt dan een mobiele telefoon te zijn! En zo zit ook het oudere vrouwtje, schuin achter me, een tijdlang te bellen. Even later stoppen we en tuft ze op haar brommertje, dat naast me in het gangpad stond, weg!

Om goed 12 uur zijn we bij de markt in Pakse. Het gezin voorin koopt een zak vol kleine vruchtjes (oranje amalot?) en laat ons meegenieten. Gezellig zitten we zo met elkaar wat te eten bij een volgende lange stop en ondertussen raakt de vloer bezaaid met (natuurlijk) afval!
Dan rijden we weer verder en vijf minuten later mogen we uitstappen, we zijn er! We lopen naar de ingang van het luxueuze Champassak Palace Hotel en even later zitten we in het koele restaurant achter een glas sprite en een bordje loempia’s.

Precies om 2 uur ( de afspraak klopt perfect) worden we opgepikt door een mannetje met landcruiser en zo rijden we Pakse uit, richting groene bergen. Na 40 km. over een goede asfaltweg slaan we rechtsaf een dirtroad op, we passeren enkele thee- en koffieplantages en dan zijn we bij het Tad Fane resort. En even later genieten we vanuit onze houten bungalow van het prachtige en ruime uitzicht op het fascinerende groene regenwoud rondom.

Langs vele bloeiende planten, bromelia’s enz. lopen we naar het restaurantje en daar hebben we een prachtig uitzicht op de twee hoge watervallen aan de andere kant van het ravijn.
We passeren een koffieplantage en komen zo bij stille kraampjes, waar wilde orchideeën(!) worden verkocht en o.a. plastic zakken met koffie (we kopen 2 zakken van ½ kilo).

Het Tadfane Resort op het Boloven Plateau @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een foto van vrouwtjes, die blaadjes aan het plukken zijn in een theeplantage, volgen we een breed, modderige zandpad, dat langs koffieplantages, andere bomen en struiken en o.a. een mooie witte vlinder leidt. Bij een soort plateau keren we en op de terugweg kopen we bij de kraampjes een paar biertjes.

En zo genieten we, heel relaxed met het fleecejack aan, op onze veranda van de schitterende groene omgeving van dit mooie koele Tad Fane resort. De cicaden zorgen voor een sfeervol en (doordringend) achtergrondmuziekje!

Khong Island, vrije dag Boloven Plateau, vrije dag

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |