Op reis met Travelmarker Reizen

Individuele rondreis door Thailand, Cambodja en Laos

Van Kratie naar de Khong Island in Laos

Houkje van Randen en Henk Meesters, 23-07-2007

Vandaag gaan we, weer op een bijzondere manier, de grens over naar Laos!

We hebben het stokbroodje met jam/ei net achter de kiezen als dezelfde chauffeur van gisteren aan komt rijden. Hij is nu meer ontspannen, rijdt rustiger en heeft zijn vader/opa mee.
En zo verlaten we om half acht Kratie (“Krotjè”). Over een verrassend goede asfaltweg rijden we door een vrij kaal en ruig landschap naar het noorden tot we veel mensen (politie, maar ook vrouwen en kinderen) bij een brug zien staan. Een vrachtauto is naar beneden gestort, de achterklep is open gescheurd en de voorkant(nog met chauffeur?) ligt diep in het zand…..!

We rijden verder en vlak voor een nieuwe, lange brug over de Mekong gaan we linksaf, een zandpad op en zo komen we om half 10 uit op de " boulevard" van Stung Treng. Een stoffig dorpje, met marktje, vervallen huizen, een nieuw hotel en een (deels) groene boulevard.
Na een rondje door het dorpje en een kopje ijskoffie worden onze koffers met de motor naar een privé-speedboot gebracht. En zo varen we over de Mekong langs groene oevers, houten bootjes, een enkele waterbuffel en af en toe houten huisjes op palen.
De rivier is erg breed en regelmatig varen we, in hoog tempo en met veel motorgebrom, tussen de toppen van struikjes en bomen door, een overstroomd bos! Een echt “wetland”!

Grens tussen Cambodja en Laos @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na zo'n 50 minuten varen legt het mannetje aan. Even een steil modderpaadje op en dan lopen we tussen kraampjes door met onze koffers naar de Cambodjaanse grenspost. De beambte gaat er even voor zitten, zet een stempel in ons paspoort en ... we zijn Cambodja uit.
Dan lopen we met onze koffers over een stil zandpad langs wat hutjes en bos de 300 m. naar de grens van Laos. Heel apart!
Net na een bocht hangt weer een paal over de weg met daarnaast een hokje, waar de Laotiaanse beambte, in uniform, vlot een stempel op ons visum zet. En hier, op rustige grenspost Veumkhan, staat toch al weer, om 12 uur, een auto voor ons klaar en de chauffeur toont ons onze namen in zijn mobiele telefoon!

We rijden een paar kilometer en stoppen dan om de mooie en grote watervallen van Phapeng te bewonderen. Na een heerlijk kopje ijskoffie in een luxueus, open restaurant rijden we rustig verder over een goede weg langs uitgestrekte sawa’s. Dan komen we bij een rivier en hier ligt al een bootje klaar om ons naar het Khong Island te brengen, waar we om 2 uur onze intrek nemen in het prachtige en rustige Muong Khong Village Hotel.

Fietsen op Khong Island @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een heerlijke vissoep met kokosmelk in het stille restaurant huren we een paar fietsen bij de vriendelijke receptionist en zo fietsen we heel ontspannen langs een tempeltje, rijstvelden, waterbuffels, vrouwen die rijstplantjes zetten, huizen op palen (met een schotel!) en o.a. een “rijst-dorst-machine”. Om 5 uur zijn we in een gezellig dorpje, waar de kinderen enthousiast “sabaai-dii” roepen en graag op de foto willen. Na een rondje door dit dorpje genieten we in een restaurant aan het water, met een biertje, van de ondergaande zon.

Om half zeven fietsen we langs veel rijstvelden en kwakende kikkers terug. Wij hebben geen licht op de fiets (en de tegenliggers ook niet), maar net voordat het helemaal donker is, zijn we weer bij ons mooie hotel. En na een prima diner genieten we, zittend aan de Mekong, nog even na van dit heerlijke eerste dagje in Laos!

Van Phnom Penh naar Kratie Khong Island, vrije dag

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |