Op reis met Travelmarker Reizen

Verslag van een rondreis door Thailand, Cambodja & Laos

Van Luang Namtha naar Vieng Poukha

Houkje van Randen en Henk Meesters, 5-8-2007

Een rustige ochtend, die alleen enigszins verstoord wordt door kleverige bijen!
We vluchten naar het open restaurant, waar ook al goed gespoten is en zo kunnen we toch relaxed koffie drinken, lezen en genieten van het uitzicht. En ondertussen hangen onze kleren te luchten en drogen de modderige wandelschoenen, die we net geboend hebben.

Reis van Luang Namtha naar Vieng Phoukha @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een goede lunch (met als toegift sappige ananas van eigen bodem) vertrekken we om 1 uur met een busje. We rijden over een prima asfaltweg door Luang Nam Tha en langs het dorpje waar onze trekking twee dagen geleden begon. Het is een nieuwe weg, die als het ware door de bergen snijdt, waardoor er kale, rode hellingen zijn ontstaan.
Er wordt duidelijk nog aan deze weg gewerkt (en getimmerd…): zo zijn meer dan 20 mannen en vrouwen bezig om handmatig(!) de randen van de asfaltweg recht te kappen, de brokstukken weg te slepen en gootjes te maken. Zwaar en tijdrovend werk!

Na een stop vanwege een kleine landslide (een dragline maakt de weg al weer vrij) rijden we vlot door en om half drie zijn we al in Vieng Phoukha (57 km.). Hier slaan we rechtsaf en via een hobbelige zandweg komen we bij een modderig, maar idyllisch plekje in het bos: het Borkhun Guesthouse. Direct krijgen we een simpele, donkere kamer in een tweekamer “bungalow”, droppen we onze spullen en hangen de was weer op.

Op onze voucher staat echter Thongmixay Guesthouse en ik laat dit briefje (na een half uurtje) aan de vrouw des huizes zien. En hoewel ze geen Engels spreekt, wordt wel duidelijk dat het Thongmixay Guesthouse ergens anders is: 2 …(minuten of kilometers?) hier vandaan.
En zo lopen we terug over het zandpad, vragen hier en daar en uiteindelijk brengen twee jochies op een fiets ons naar het Thongmixay Guesthouse, gelegen aan de asfaltweg.
Ook hier zijn we direct welkom (en worden er geen papieren gevraagd). De baas stopt met grasmaaien, start zijn motor en rijdt met Henk achterop terug om onze bagage te halen!

Na kort beraad, in het Laotiaans, tussen de beide Guesthouse-baasjes, neemt onze nieuwe gastheer onze koffers mee op de motor en wij gaan lopend terug (ik was ondertussen ook weer bij Borkhun aangeland). Jeroen en Esther (het andere Ned. stel dat met ons meereed) blijven hier wel: zij hadden dit guesthouse wel op hun voucher staan!

Het Thongmixay Guesthouse in Vieng Phoukha @  Houkje van Randen & Henk Meesters Nu gaan we direct ook even langs het lokale toeristenbureautje. Ook daar wat onduidelijkheid. Hebben ze nu wel/niet op ons gerekend? Maar als ze weten welke trekking in onze papieren staat, is het toch snel geregeld: ze halen ons morgen om half negen op.

En dan kunnen we onze intrek nemen in het Thongmixay Guesthouse, dat iets ruimer en lichter is. Ook hier hebben we een kamer in een “bungalow”: een houten huisje met rieten dak en mooie veranda. En daar genieten we dan van een biertje met uitzicht op de rivier!

Om half acht gaan we eten in het restaurantje: fishsoup en daarna vis (met veel graten), groente en sticky rice. En aan de tafel naast ons zit een tiental mannen te kijken naar de t.v.: Laotiaanse, zwijmelmuziek op dvd. Karaoke!

Trekking van Ban Nalan naar Luang Namtha Wandeling bij Vieng Phoukha

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |