Op reis met Travelmarker Reizen

Individuele rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Van Tadfane naar Pakse, vlucht naar de hoofdstad Vientiane

Houkje van Randen en Henk Meesters, 27-07-2007

Het ene moment zit je in een heel rustig eco-buitenrestaurant met het geruis van de waterval in een regenwoud, het andere moment zit je in een druk restaurant met live muziek aan de Mekong-rivier. Twee werelden van verschil op dezelfde dag. Dat maakt het reizen zo heerlijk en ……. het gaat zo gemakkelijk hier!

Na een onweersbuitje in de vroege ochtend zitten we om zeven uur aan het ontbijt: getoast stokbrood met ei en pancake met weinig banaan. En om goed acht uur vertrekken we, na een laatste blik op de watervallen, waar vanmorgen hornbills voor langs vlogen.
In vrij hoog tempo dalen we af van het Boloven-plateau, langs de dorpjes B. Lak 28, 26 enz. en na verloop van tijd zien we weer sawa’s, waterbuffels en tuk-tuks (bemo's) en de chauffeur van het busje zet ons af bij het rustige vliegveld van Pakse.

Vlucht van Pakse naar Vientiane @  Houkje van Randen & Henk Meesters Om twintig voor 11 gaan we de lucht in. Onder ons zien we de Mekong door het landschap slingeren, dan volgen wolken en krijgen we een doosje met zoet broodje en een mandarijntje. Een uurtje later landen we rustig op het iets grotere vliegveld van Vientiane, waar al iemand van het B& P Hotel ons welkom heet. En met deze taxi zijn we vlot in het hotel en zo kunnen we onze spullen droppen in kamer 309, met t.v., koelkast, airco en ……balkonnetje!

Het hotel staat aan een wat ongezellige, brede straat, maar twee straten verder is een leuk, druk Laotiaans restaurantje, waar we tot onze verbazing koude loempia’s en een bordje groenvoer krijgen. Gelukkig ziet Henk de techniek bij de buren af: een blad sla in je hand nemen, de komkommer, citroengras (en andere kruiden) en saus erop, een stuk loempia erbij en dat alles bij elkaar in je mond steken. Heerlijk, om je vingers bij af te likken!

De Arc du Triomphe van Vientiane @  Houkje van Randen & Henk Meesters Een half uurtje later bewonderen we even de buitenkant van de nieuwe cultuurhal, dan lopen we langs het Nationaal Laotiaans museum en door een toeristisch straatje met restaurantjes, internetcafeetjes en o.a. wisselkantoortjes naar een oude zwarte stoepa, de That Dam.
Op de tweede verdieping van een bank krijgen we vlot Laotiaanse Kip voor onze Thiase Bahts (koers: 282 Kip voor 1 Baht) en dan lopen we verder over een brede avenue naar de Patuxai, een soort “Arc du Triomphe”. Dit monument, gebouwd in 1962 lijkt van afstand rijk versierd, maar dat valt van dichtbij tegen (een betonnen blok). Wel mooi is het uitzicht vanaf de bovenste verdieping ervan over de stad en het parkje rondom het monument.

Eten aan de Mekong in Vientiane @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een kijkje bij een nieuwe tempel met een soort “urnenmuur” rondom kopen we postzegels bij een klein postkantoortje. Dan lopen we langs de achterkant van enkele koloniale huizen even door het zand van wegen die herstraat worden en zo komen we uit bij de boulevard: een straat met veel verkeer en nog meer eettentjes.

We volgen de “boulevard” nog een tijdje en in een heel rustig gedeelte vinden we dan het mooie Riverside restaurantje uit de Lonely Planet.
Een heerlijk plekje aan de Mekong om een biertje te drinken, ansichtkaarten te schrijven(!) en om te eten, met de kerstversiering aan en op de achtergrond rustige Laotiaanse live muziek!

Boloven Plateau, vrije dag Vrije dag in Vientiane

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |