Op reis met Travelmarker Reizen

Verslag van een rondreis door Thailand, Cambodja & Laos

Tweede dag van de trekking in Noord-Laos

Houkje van Randen en Henk Meesters, 4-8-2007

Ochtend in Ban Nalan @  Houkje van Randen & Henk Meesters Het dorp is al volop in beweging als we er om zeven uur even rondlopen. Kinderen spelen tikkertje en een oudere vrouw loopt met een zware mand met maïs naar haar huisje. Dan strooit ze wat korrels voor de kippen en ook de varkens pikken een graantje mee.

We zien de jonge chief met een aantal mannen praten (morning meeting?), oudere vrouwen roken weer een pijp en jongere vrouwen zitten met hun kinderen op de veranda of zijn bezig met de rijst: elke dag weer urenlang rijst stampen en “zeven”, totdat de witte korreltjes overblijven. Het lijkt allemaal zo relaxed en idyllisch…….!

Na een goed ontbijt met zoete koffie en sticky rice (met omelet, boontjes en gember) verlaten we om half tien, met wat weemoed, dit authentieke dorpje met aardige mensen.
We zien de gammele rotanbrug en volgen dan het modderige paadje langs de rivier. Zo komen we om elf uur bij enkele hutjes: het oude dorpje van de Khmu (Ban Nalan South).
Ook hier zijn vrouwen bezig met de rijst (het kaf van het koren scheiden) en jonge kinderen helpen mee of ….. proberen onze aandacht te trekken, zoals het grappige jochie!

Lantenmeisje @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na weer een uurtje door vrij open bos met dikke bomen en o.a. kronkellianen komen we bij een armoedig hutje naast rijstvelden. Een jong meisje veegt het paadje en haar broertje (met dik buikje) helpt mee. Onze gids praat even met de vader, die wat triest voor zijn hutje zit.
Dan lopen we over de smalle dijkjes door de rijstvelden, waar een oudere dochter rijst aan het planten is. Zo komen we bij een opener stuk en hier moet een nieuw dorp komen, opgebouwd uit het oude Khmu-dorp en een Lanten-dorp verderop. Een dorp met een school en andere voorzieningen, maar ook met verplichte integratie (en alle problemen daarbij…..!) .

Het pad is zo nu en dan flink nat en modderig, maar dankzij de gids (die soms takken kapt) en onze bergschoenen houden we toch droge voeten. Zo komen we uit bij andere sawa’s, waar mannen en vrouwen rijst aan het planten zijn. Deze vrouwen dragen zwarte geborduurde kleding en hebben een aparte haardracht en deze klederdracht zien we volop als we het Lanten-dorpje Ban Namkoy binnen lopen. Maar …direct komen de vrouwtjes met schalen vol geborduurde tasjes aanlopen: voor de verkoop! Het geeft direct een andere sfeer!

In een gebouwtje eten we nu rijst met o.a. kip (deze kip zagen we vanochtend voor onze keukenhut hangen….) en om half drie lopen we weer verder, het regenwoud met o.a. dikke woudreuzen in. Nu gaat het duidelijk bergopwaarts, langs en regelmatig over een riviertje. Heel vermoeiend en tot overmaat van ramp begint het ook nog te regenen!
Na een rustpunt (was ik ook echt aan toe) komt de volgende vrij steile klim en dan gaan we zigzaggend verder omhoog tot we om vijf uur boven zijn. Ik ben bekaf!
Gelukkig loopt het nu beter, we dalen weer wat en hebben tussen de takken door uitzicht op het dal. Na een laatste, steile, glibberige afdaling komen we om goed zes uur aan in het dorpje Ban Namlue. Nog een houten wiebelbrug over en dan zijn we, om half zeven, bij de asfaltweg, waar de tuk-tuk al klaar staat.

Zo rijden we terug naar Luang Nam Tha, waar we afscheid nemen van onze goede gids Keo en vervolgens (in het donker) doorrijden naar de Dalavan Bungalows.
Het verlegen mannetje daar moet lachen als hij onze vuile, modderige broeken en schoenen ziet: het tastbare bewijs van een pittige, maar prachtige trekking!
En dan brengt hij ons naar bungalow 5, waar een heerlijke warme douche wacht!

Trekking naar Ban Nalan Van Luang Namtha naar Vieng Phoukha

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |