Op reis met Travelmarker Reizen

Reisverslag van een reis door Thailand, Cambodja & Laos

Van Vieng Poukha naar Chiang Khong in Thailand

Houkje van Randen en Henk Meesters, 7-8-2007

Gastvrouw van het Thongmixay Guesthouse te Vieng Phoukha  @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een prima, uitgebreid ontbijt met thee, koffie, rijst met omelet, banaantjes en heerlijk sappige ananas verlaten we om negen uur dit vriendelijke guesthouse, waar een overnachting slechts 30.000 Kip (3 ½ dollar) kost, per kamer.

De weg is prima en we rijden in een rustig tempo door het mooie berglandschap met af en toe een dorpje en regelmatig ook boomloze, groene heuveltjes met “mountain-rice”.
Na een uur wordt de weg wat slechter en even lijkt het, dat men tot hier gekomen is met asfalteren. We verwachten al een dirtroad op het laatste stuk, maar het blijkt dat de weg al gerepareerd wordt, voordat het gehele traject geopend is!

En dan passeren we ineens, bij een dorpje, een man met een werkolifant. De eerste die we deze vakantie zien. In Cambodja en Laos worden nog veel olifanten gebruikt bij het werk in de bossen, maar die hadden we steeds gemist. En zo zien we op de valreep toch nog een!

De weg kronkelt verder als een slang door het beboste berglandschap en na een klein stukje dirtroad komen we in een brede vallei met vrij droge sawa’s, stenen huizen en reclameborden. Even later stoppen we in het drukke, toeristische grensdorpje Huai Xai, het eindpunt van onze rit in dit privé-busje.

We lopen langs enkele souvenirwinkeltjes en restaurantjes, slaan dan rechtsaf en komen zo uit bij de grensovergang aan de Mekong. Vlot krijgen we een stempel in het paspoort en even later zitten we in een bootje, dat ons van Laos naar Thailand brengt.
We komen net iets naast de officiële steiger uit en klauteren met onze bagage de modderige oever op (past wel bij onze reis). Dan vullen we hier de immigratieformulieren in, krijgen de volgende stempel in ons paspoort en zo zijn we weer officieel in Thailand.

Chiang Khong - Ruan Thai Sophaphan Resort @  Houkje van Randen & Henk MeestersMet een tuk-tuk rijden we naar het Ruan Thai Sophaphan Resort, waar de vrouw des huizes ons direct hartelijk verwelkomt: we werden al verwacht (hier wel!).
We krijgen een mooie ruime kamer op de hoogste verdieping van dit schitterende houten gebouw, met veel familiefoto’s aan de wand. Vanaf de houten veranda hebben we een prachtig uitzicht over de Mekong en het groene, nu zonnige Laos aan de overkant.

Na een lunch (heerlijke fried noodles) gaan we om drie uur (als het ietsje minder warm is) het dorpje Chiang Khong in. Eerst naar links, richting haventje en onderweg genieten we van een heerlijke cornetto (het kan weer!). Dan naar rechts, langs wat restaurantjes, winkels, reclameborden, een zaakje met sterke espresso (ook heerlijk!) en een paar tempeltjes. Uit de laatste komen monniken lopen, nu niet met bedelnap, maar met schooltas!

Via de rivierkant gaan we terug en bij een restaurantje naast het hotel nemen we een fruitshake(met veel ijs). Ondertussen kijken we naar de man, die even oefent met zijn golfstick: de ballen slaat hij in de Mekong!

We eten deze avond, dankzij de “verkooptechniek” van onze gastvrouw (en kokkin), in het hotel zelf: donkere rijst met rode curry, kip met gember en catfish. Het smaakt prima!

Wandeling bij Vieng Phoukha Van Chiang Khong naar Chiang Rai

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |