Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Wandeling bij Vieng Poukha

Houkje van Randen en Henk Meesters, 6-8-2007

Gids voor de wandeling rond Vieng Phoukha @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een kort ritje met een tuk-tuk wandelen we met gids Somhak (in traditionele Khmu-kleding) langs natte sawa’s. Hij vertelt, dat deze rijstbouw (en ook de irrigatietechniek) hier dankzij Europese subsidies is ge-introduceerd. Oorspronkelijk verbouwden de Khmu de rijst op ontboste berghellingen en deze “mountainrice” had genoeg aan het regenwater. Toen was er maar 1 oogst per jaar mogelijk, nu kan men soms 2 x oogsten.
De regering stimuleert (dwingt…) de bergstammen dan ook om in de valleien te gaan wonen, ook om ontbossing tegen te gaan.

Dan lopen we een (20 jaar oud) Khmu-dorpje binnen en hier zitten we even bij de chief en een oudere vrouw, die vuur maakt met een plant (soort papier) en vuursteen. Zo kan zij haar pijpje roken en de chief zijn sigaret!
Bij het verlaten van dit (animistische) dorp passeren we enkele offerplaatsen, waar o.a. oogst- ceremonies worden gehouden. Somhak vertelt, dat er 3 modoo’s (medicijnmannen) in dit dorp wonen en dat de voorouderverering heel belangrijk is bij deze Khmu-bergstam.

We lopen een half uurtje over een breed zandpad en dankzij de (extra) locale gids vinden we dan een smal paadje bergopwaarts. Even later rusten we even uit bij een afdakje en zo hebben we een schitterend uitzicht over het landschap met de rijstvelden en de bergen rondom.
Nog even wat klimmen tussen de mountainrice-plantjes door en dan komen we in een prachtig groen regenwoud met o.a. lianen en veel smalle, glibberige paadjes. Hier ontdekt de gids een uitgebreide val en hij laat even de werking zien. Hij is zelf jager geweest, maar is nu een “farmer” en daarnaast ook sinds 2003 eco-gids (ook een EU-project).

Wandeling door de omgeving van Vieng Phoukha @  Houkje van Randen & Henk Meesters We klimmen verder door het schitterende groene bos en dan wijst de gids ons op kuilen in de grond: vluchtholen! Herinneringen aan de oorlog tussen Amerika en de communistische Laotianen, 30 jaar geleden. Op deze heuvel landden toen de vliegtuigen!
In deze nu vreedzame omgeving gaan we picknicken (met oorverdovend “cicaden-gezang”). Er worden enkele grote bananenbladeren geplukt en die worden op de grond gelegd. Zo hebben we een zitmatje en tegelijk een tafelkleedje voor de lunch: sticky rice, gebakken banaan, omelet, een spinazie-achtige groente, laap (dunne mie) en o.a. banaantjes.

Na deze prima maaltijd gaan we door het bos weer bergafwaarts over smalle, soms glibberige en steile paadjes en hier ben ik blij met mijn bamboestok en de hand van de gids….!
We passeren wat cassaveplanten en na een wiebelig bamboe-bruggetje lopen we over smalle modderdijkjes tussen (natte) rijstvelden door. Even een korte rust (en hier rinkelt de mobiele telefoon van onze gids!) en dan gaan we richting bos, waarin we de “ancient ruins” kunnen bewonderen. Meer dan wat stenen (van een tempel?) en een soort aardenwal zien we niet!

Via een breed zandpad komen we uit bij een nieuwe Boeddhistische tempel. En dan ligt, heel verrassend, Vieng Phoukha aan onze voeten! Bij de asfaltweg nemen we afscheid van onze prima gidsen en zo zijn we om half zes weer terug bij ons Thongmixay Guesthouse.
Een prima plekje met een verfrissend mandi-bad (buiten), een goed restaurantje en elektrisch licht van 7 uur tot …….half 10: dan draait Henk de spaarlamp uit de fitting en is het donker!

Van Luang Namtha naar Vieng Phoukha Van Vieng Phoukha naar Chiang Khong

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |