Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Vrije dag in de hoofdstad Vientiane

Houkje van Randen en Henk Meesters, 28-07-2007

Een fietstochtje in de omgeving van Vientiane!

Onze mevr. B (van B&P hotel) raadt ons een brommer of tuk-tuk aan voor ons tochtje naar het Boeddhapark (25 km. buiten Vientiane), maar wij zijn eigenwijs en huren een fiets bij de buren. En zo fietsen we om half negen over de boulevard langs de Mekong.

Het is vrij druk op de goede, brede asfaltweg met auto’s, vrachtauto’s en brommers, maar gelukkig mag hier niet getoeterd worden.
Na zo’n 10 km. stoppen we even bij een oud tempelcomplex, waar monniken versieringen ophangen in de tuin. Dan vervolgen we onze weg langs talrijke huizen (lintbebouwing) en met zicht op de grote Friendshipsbridge (de brug over de Mekong naar Thailand) stoppen we even om in een klein tentje met vriendelijke mensen een colaatje te drinken.

Liggende Boeddha in het Boeddhapark bij Vientiane @  Houkje van Randen & Henk Meesters We gaan onder de brug door en nu wordt de weg slechter en stoffiger. Regelmatig moeten we om of door grote kuilen fietsen, wat best vermoeiend blijkt te zijn! Redelijk bezweet komen we dan ook om 10.45 u. aan bij het Boeddhapark. Een wonderlijk park vol boeddhistische en hindoeïstische beelden, opgezet door de “self-made heilige” Luang Phu Boonlua.
Vooral op zondag moet het in dit “boeddhistische Disneypark” vrij druk zijn met Laotiaanse dagjesmensen, maar ook nu lopen er aardig wat gezinnetjes en toeristen rond. Er zijn veel mooie beelden bij, maar ook opvallend veel beelden van wrede taferelen. Heel mooi is de grote stoepa en echt bijzonder vind ik de gigantische liggende Boeddha.

Na een uurtje rondlopen fietsen we terug over de hobbelige weg langs kraampjes, huizen, mensen en af en toe een tempel. Na 4 km. slaan we rechts een dirtroad in en die weg blijven we volgen door een bos en later langs sawa’s. Het fietst zwaar over dit heuvelachtige pad en het is echt benauwd warm. Regelmatig staan we dan ook even stil om iets te drinken en om bij te komen. Zodra er wat meer bebouwing is, duiken we een klein tentje binnen en we genieten volop van de schaduw en van het colaatje met ijsklontjes zo uit de vrieskist.

De Gouden Stoepa van de Thuan Phan tempel in Vientiane @  Houkje van Randen & Henk Meesters Even later rijden we gelukkig weer over een asfaltweg en dankzij Henk (die de kaart goed in zijn hoofd heeft) komen we om 2 uur uit bij de mooie Thuan Phan tempel in Vientiane.
Een groot complex met een prachtige gouden stoepa, het symbool van Laos!

Nu fietsen we tussen het drukke verkeer door richting centrum en het is leuk om zo over de rotonde bij de Patuxai (“Arc du Tromphe”) en de brede avenue te rijden. We droppen de ansichtkaarten bij het postkantoor en duiken dan, bezweet en vies als we zijn, een chique tentje (wijn-café) bij de That Dam binnen voor een soepje en sandwiches. Heerlijk!

Dan brengen we de fietsen terug, na dit inderdaad wel pittige fietstochtje! Na een douche, een biertje en even relaxed kijken naar de t.v.-beelden van de Tour de France zijn we er weer.
En zo gaan we om half zeven weer richting Riverside restaurant, maar we komen niet verder dan de boulevard, want dan barst een gigantische onweersbui met zware windstoten los. We schuilen onder een afdakje en kijken naar de verkopers, die snel hun kraampjes opruimen. Dan duiken ze een huisje binnen, waar wij later ook mogen schuilen. Best leuk!

We eten uiteindelijk in de drukke Laotiaanse tent, die we eerst voorbij zijn gelopen. De papaja-salade is geen succes (heel scherp), maar de vis, groente en sticky rice smaken prima!

Naar Pakse, vlucht naar Vientiane Vlucht van Vientiane naar Luang Prabang

Si Pan Don
  Vieng Phoukha
  Vientiane

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |