Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Vrije dag in Bangkok, met de nachttrein naar Surin

Houkje van Randen en Henk Meesters, 16-07-2007

Bangkok - Koninklijk Paleis @  Houkje van Randen & Henk Meesters Weer een heerlijk dagje Bangkok!
Via het gezellige straatje langs de rivier, een straatje met houtzaakjes (deuren met Engelse voetbalnamen staan als reclame voor de winkeltjes) en o.a. een smal steegje met eettentjes komen we uit aan de achterkant van de “Golden Mount”. Boven op deze heuvel staat een grote gouden pagode(chedi) en eromheen zijn verschillende offerplaatsen waar boeddhisten knielen, boeddhabriefjes krijgen of luisteren naar het sonore gebrom van een monnik.
Een schitterend geheel en ….een groots uitzicht over de stad!

Weer beneden lopen we langs een wit fort (mooi met de gouden tempelberg op de achtergrond) en via het monument van de Democratie, een brede avenue en kleine straatjes komen we weer vlakbij het Grand Palace uit.

Helaas, ook vandaag is dit paleis tot half vier voor toeristen gesloten vanwege iets ceremonieels, aldus een mannetje hier. Maar misschien is een tochtje door de khlong een goed alternatief. Ja, dat willen we wel en direct regelt hij heel goedkoop een tuk-tuk voor ons.
De goedlachse driver brengt ons naar de betreffende pier en even later zitten we met zijn tweetjes (voor teveel geld) in een “langstaartboot”. Zo varen we over de grote rivier en kleinere zijriviertjes langs veel huizen op palen. Soms hebben de mensen een stukje bij de rivier benut voor een soort zitje, maar vaak is het ook alleen het kleine huisje op palen, dat puur uit armoede half boven de rivier is gebouwd. Op de achtergrond steeds de stenen huizen en flatgebouwen.

Koninklijk Paleis @  Houkje van Randen & Henk Meesters Na een uurtje varen komen we weer bij de grote rivier en we worden afgezet bij de pier van Wat Pho. We lopen weer richting Grand Palace, horen dat het nog gesloten is en gaan dan, na een lekkere lunch in een klein familiezaakje, met de ferry naar Wat Arun.

Wat Arun, een prachtig geheel met stoepa’s, die versierd zijn met porselein en ”diggelguod”: kapotte bordjes. En ook schitterende wachters die de supersteile stoepa’s bewaken! Via de steile trappen klimmen we naar boven en dan hebben we een mooi uitzicht over de rivier en dit deel van Bangkok.
Dan gaan we terug naar het Grand Palace, het is half vier geweest, maar …. we mogen er niet meer in! Pas dan begrijpen we dat we bij de neus zijn genomen en dat die “behulpzame” mannetjes en de tuk-tuk drivers dankzij ons aardig wat (provisie) verdiend hebben….!.

Als we in het toeristische marktstraatje (van de lunch van gisteren) van een biertje genieten, barst er een tropische onweersbui los: het plenst! Het ergste wachten we af, dan hollen we naar de overkant om …slippers voor Henk te kopen. Met de plu boven onze hoofden en dankzij veel plastic overkappinkjes komen we toch redelijk droog weer in ons hotel. Douchen, inpakken en om 7 uur brengt een taxi ons, samen met een Ned. gezin, naar het station.
In de drukke centrale hal kijken veel mensen naar de voetbalwedstrijd op de t.v., maar gelukkig is er ook een dametje dat ons de goede trein wijst. In wagon 12, een open geheel met voornamelijk Thaise mensen, zijn twee plaatsen voor ons gereserveerd: twee stoelen, die later tot bed (stapelbed) worden gemaakt.

Thais stationsbord @  Houkje van Randen & Henk Meesters Om half negen verlaten we Bangkok en voor mijn gevoel begint de reis nu echt.
Helaas is het al donker en zien we buiten niets. We rijden heel rustig, stoppen regelmatig en ondertussen genieten we van een maaltijd en een biertje. Zo nu en dan komt een verkoper langs, maar ook regelmatig een bewaker in militair pakje: er wordt goed op ons gepast! Ondertussen worden de bedden opgemaakt en om half elf gaat ook bij mij het gordijntje dicht.

Aankomst te Bangkok Van Surin naar Siem Reap in Cambodja

Koh Ngai
  Krabi
  River Kwai

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |