Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Van Chiang Khong naar Chiang Rai

Houkje van Randen en Henk Meesters, 8-8-2007

De Mekong bij Chiang Khong @  Houkje van Randen & Henk MeestersOm 3 uur worden we wakker van een fikse onweersbui.
Constant bliksemflitsen en donderslagen. Ook plenst het en klapperen de raampjes door de stevige windvlagen.
Een echte tropische thunderstorm!

Om half acht is het droog en na een goed ontbijt met (weer) gebakken ei en wit brood lopen we nog een rondje door Chiang Khong, een klein dorpje met wel duidelijk meer en grotere winkels dan in Cambodja-Laos. En ook met een koffiezaakje waar we weer een heerlijke espresso drinken.
We proppen onze spullen in een grote mercedes en om 12 uur rijden we naar Chiang Rai. Mevrouw Sophaphan (eigenaar van ons hotel in Chiang Khong) rijdt zelf en ze vertelt onderweg haar levensverhaal: geboren in armoede, maar door een goede handelsmentaliteit (hard werken, sparen, investeren o.a. in een huis met een kamer voor gasten) aardig opgeklommen. Zo heeft ze nu o.a. dit resort en heeft ze vijf jaar geleden een reis door Europa gemaakt. Ze houdt wel van de “falang”: de blanke man met het goede hart!
Ondertussen rijden we in een pittig tempo langs groene sawa’s, stenen huizen en af en toe een dorpje. De wegen zijn goed, er lopen geen waterbuffels langs de kant of koeien op de weg, maar ook hier zijn veel honden, ook op de weg.

Monument in Chiang Rai @  Houkje van Randen & Henk MeestersOm kwart over 2 zijn we in Chiang Rai. Jaren geleden nog het middelpunt van de Gouden driehoek, maar nu een grote, oninteressante stad. Hier nemen we onze intrek in het Triangle Inn Hotel, dat een minder riante tuin heeft dan we hadden verwacht.

Vandaar dat het geen relax-middagje bij het zwembad wordt (is er ook niet), maar we gaan de stad weer in. We proberen bij de rivier te komen, maar de weggetjes lopen steeds dood bij een guesthouse. Maar zo lopen we wel even door rustige buurten met kleine huisjes, veel was (hangt te luchten), eetkraampjes en mensen die nog verrast glimlachen als je “sawadee” zegt.
Na nog wat links-rechts kronkelen komen we uit bij een monument van een strijder, met ervoor leuke beelden van olifantjes, die met kleurrijke slingers zijn versierd.

We dwalen wat verder en zo komen we bij een gigantisch scholencomplex. Het is net tijd en er staan al veel schoolbussen klaar voor de jeugd, die in uniform rondloopt. Tegenover de school zijn verschillende snoepwinkeltjes en ook fietsenstallingen: voor de vele brommertjes van de leerlingen!

Thaise massage @  Houkje van Randen & Henk MeestersVlakbij het hotel is een Thais massage-instituut en daar laten we ons, liggend op matjes, een uurlang masseren: het hele lichaam voor 180 Baht (5½ $). Een goede beurt!

Voor het avondeten gaan we nu naar de nachtmarkt, een groot complex met vnl. souvenirwinkeltjes (Akha-spullen en o.a. zijde) en eettentjes. Eigenlijk willen we het liefst eten in het lokale Thaise gedeelte, maar we durven de loempia’s en satés niet aan en daarom gaan we toch naar het andere gedeelte met veel toeristen en …optredens: dans en zang. Echt boeiend (en zuiver) vinden we het niet.
Het eten smaakt echter goed en we ronden de maaltijd af met een internationaal toetje: een heerlijk ijsje in een soort Thaise Mac. Donalds! Dat is weer het voordeel van een grotere stad!

Van Vieng Phoukha naar Chiang Khong Vrij verblijf in Chiang Rai, terugvlucht

Koh Ngai
  Krabi
  River Kwai

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |