Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Thailand, Cambodja & Laos

Vlucht van Chiang Rai naar Bangkok, terugvlucht naar Schiphol

Houkje van Randen en Henk Meesters, 9-8-2007

Tempel in Chiang Rai @  Houkje van Randen & Henk MeestersAl hebben we deze vakantie al heel wat tempeltjes bekeken, ook vandaag staan er enkele “Watjes” op ons programma. En zo staan we om 10 uur bij de Wat Doi Thong, die mooi op een heuvel ligt. We bewonderen de nieuwe gouden stoepa en kijken dan even bij een oud tempelcomplex met allemaal stenen paaltjes, die met kleurige linten zijn versierd.

We dalen weer af en lopen via allemaal straatjes naar de Wat Phra Kaew, de koninklijke tempel en daar is het vanwege een ceremonie heel druk! We mogen wel naar binnen en zo zitten we even later tussen vele wit geklede mensen in een soort tent. Boven ons hangen allemaal draadjes, die men op een bepaald moment naar zich toetrekt en op de hoofden legt: zo zijn we allemaal met elkaar verbonden!
Op een prachtig versierde tafel voor de tempel ontdekken we enkele (zwarte) boeddhabeelden en ook een gebraden varken. Een oudere man in het wit mompelt, sonoor brommend, een gebed voor de microfoon en we zijn benieuwd wat voor ceremonie dit zal zijn. Helaas spreekt men amper Engels, (en wij geen Thais), maar het heeft iets te maken met “the happy Buddha”.

Op de markt in Chiang Rai @  Houkje van Randen & Henk MeestersWe lopen verder en komen bij een overdekte markt, waar kruiden, veel groente, fruit, kikkers, vis, garnalen, schildpadden, tabak, plastic bakjes en o.a. stoffen verkocht worden. Maar ook mandjes voor “sticky rice” en daar kopen we elk eentje van, onze souvenirs!
Een paar straten verder is onze laatste tempel, de Wat Phra Singh met ook een mooie goudkleurige stoepa en een tempel met veel en mooie beelden. Maar de meeste foto’s maken we, in de mooie tuin, van een boom met heel aparte bloemen.

Dan lopen we via een basisschool, waar de kids een geel-blauw uniform dragen, terug naar het Thaise massage-instituut van gisteren om onszelf te verwennen met een voetmassage (even ontdekken wat dat is). Een uur lang worden onze voeten (en kuiten) gemasseerd, gekneed en met een stokje op de drukpunten behandeld. Of dit nu de echte reflextherapie is weten we niet, maar het is wel ontspannend.
Tijd voor de lunch in een leuk restaurantje, met zicht op het drukke verkeer, de vele brommers en de reclameborden. Maar het eten is er prima: kip in rode currysaus en een lekker prutje in een ananas. Als toetje weer een heerlijke ijscoupe in de “ijssalon”.

Om zes uur brengt de tuinman van het hotel ons in een Jimmy Suzuki naar het vliegveld, dat even buiten de stad ligt. We werpen een laatste blik op de groene sawa’s en om kwart over acht gaan we, met ook veel monniken (van de ceremonie!) de lucht in. Een uur later landen we op het oude vliegveld van Bangkok.
Hier wachten we buiten een hele tijd op de bus, die ons dan door donker, rustig Bangkok naar het nieuwe vliegveld brengt. Daar staat al een lange rij wachtenden voor de incheckbalie, maar gelukkig zijn we ruim op tijd om na alle controles, nog even het restant aan Thaise Bahts om te wisselen in dollars.
En kwart voor drie in de vroege ochtend strekt dan de grote Boeing 747 van China Airlines zijn vleugels om na een goede vlucht van 10 uur en 40 minuten weer te landen op Schiphol (16ºC en bewolkt!).
En zo staan we dan om half negen ’s ochtends weer met beide benen op de stevige Nederlandse bodem, na een prachtige, relaxte, individuele rondreis door Cambodja en Laos!

Van Chiang Khong naar Chiang Rai

Koh Ngai
  Krabi
  River Kwai

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |